متخصص داخلی - غدد

هندوانه و سه نوع آب

هندوانه و سه نوع آب

دکترمحمدحسن هدایتی اُمامی

متخصص داخلی – غدد

مرداد 1400

در غذاهای ما سه نوع آب وجود دارد. پس از خوردن غذا، هر یک از این سه نوع آب، در جاهای مختلف لوله گوارش و در بخش های گوناگون بدن ما، و در زمان­های مختلف در اختیار ما قرار می­گیرد.

آب آزاد- آبی است که ماهیت فیزیکوشیمیائی خود را حفظ کرده است. کولوئیدها و مواد قابل حل، به صورت حل شده و شناور در آن وجود دارند. این آب از همان دهان، شروع به جذب می­کند و بخش عمده آن در ابتدای روده باریک جذب می­شود.

آب چسبیده به مواد- این نوع آب، محکم به مولکول مواد دیگر، غشاء یاخته­ها، الیاف و اجزاء پروتوپلاسم چسبیده است. با متلاشی شدن غذا در اثر جویدن و حرکات زبان، معده و روده، آزاد می­شود. آنزیم­ها، اسید معده و قلیای روده که یاخته و الیاف را از هم می گسلند، مولکول­های بزرگ را تجزیه می­کنند، باعث رها شدن این آب می­شوند و آن را به صورت آب آزاد در می­آورند. بخشی از آب چسبیده به فیبرها و سلولز، در روده بزرگ آزاد می­شود و آن هم توسط باکتری­هائی که قادر به تجزیه این فیبرها هستند.

آب با پیوند شیمیائی- این آبی است که بخشی از مولکول­های زیستی را تشکیل می­دهد. بسیاری از مولکول­ها و املاح در بدن موجودات زنده، از جمله در غذاهای ما، یک یا چند مولکول آب هم در خود دارند. با سوخت وساز مواد غذائی، این آب هم آزاد می­شود

علت علاقمندی مردم در فصل گرما به هندوانه روشن می­شود. در عرض حدود 30 دقیقه، با آب آزاد تشنگی­شان برطرف می­شود. در عرض یک دو ساعت دیگر آب چسبیده، در اختیارشان قرار می گیرد و چند ساعتی احساس تشنگی نمی­کنند. در پنج شش ساعت بعد که بقایای پر از فیبر و سلولز هندوانه به روده بزرگ می­رسد، باکتری ها، فیبرها و سلولز را تجزیه و مقداری مناسب آب با پیوند شیمیائی را رها می کنند و در اختیار فرد می­گذارند. بدین ترتیب یکی دو قاچ هندوانه، مثل فلاسکی پر از آب، تشنگی را ساعت­های طولانی فرو می نشاند. 


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی