متخصص داخلی - غدد

شیوه درست آمادگی برای اندازه گیری چربی های خون

اندازه گیری چربی­های خون

شیوه درست

دکترمحمدحسن هدایتی امامی

متخصص اخلی – غدد

اسفند 1400

 

در جریان بیماری ­­های حاد و در خلال کاهش شدید وزن، چربی­ های خون را اندازه نگیرید؛ این هر دو حالت، نتیجه را غلط نشان می­ دهند.

در پی انفارکتوس میوکارد هم، اندازه­ گیری چربی ­های خون گمراه کننده است؛ از 24 ساعت پس از سکته قلبی تا 6 هفته، نتیجه آزمایش کلسترول توتال و کلسترول LDL ممکن است به غلط، کمتر از واقع باشد.

از طرف دیگر، آبستنی و افزایش اخیر وزن، چربی­ های خون را زیاد می­ کنند. پس از کاهش یا افزایش سریع وزن، لااقل یک ماه صبر کنید، بعد چربی­ های خون را اندازه بگیرید.

آزمایش کامل چربی­ ها شامل کلسترول توتال، کلسترول HDL، کلسترول LDL و تری گلیسریدها است، لذا فرد باید ناشتا بماند. اگر فرد ناشتا نبوده باشد، تنها نتیجه کلسترول توتال و کلسترولHDL معتبر است. سطح تری­ گلیسریدهای خون پس از غذا زیاد می­ شود و چون معمولا سطح کلسترول LDL را طبق فرمول فریدوالد تعیین می­ کنند، اگر خون را در حال ناشتا نگرفته باشند، محاسبه غلط از آب در می آید.

با این حال این فرمول برای مقادیر تری­ گلیسریدهای بالاتر از 500 میلی ­گرم در دسی لیتر بی­ ارزش است.

اکتفا به کلسترول توتال هم باعث گمراهی می­ شود، زیرا با زیادی کلسترول HDL ، سطح کلسترول توتال هم زیاد می­ شود.

هرگاه بیمار تحت درمان با داروهای پائین آورنده چربی ­های خون مخصوصا تحت درمان با استاتین ­ها باشد، مادامی که سطح تری­ گلیسریدهای خون، وضع باثباتی دارد، تغییر در سطح کلسترول توتال، تغییر در سطح کلسترول LDL را منعکس می کند.

استفاده از نسبت کلسترول توتال به کلسترول HDL (TC:HDL-C ratio) برای تخمین خطر مفید است، ولی در تصمیم گیری در درمان این یا آن بیمار کمکی نمی کند.

تفاوت نتایج کلسترول توتال در این یا آن آزمایشگاه، و با این یا آن روش، چندان زیاد نیست، ولی این تفاوت در مورد کلسترول HDL بیشتر است. روش­های مختلف آزمایش تری گلیسریدها فرق زیادی با هم ندارند، لیکن در یک فرد ممکن است نتیجه حتی به سرعت کم و زیاد شود.

در هنگام تصمیم­ گیری در باره مداخله برای پائین آوردن چربی­ های خون، باید به این نکات گمراه­ کننده توجه بکنیم.


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی