متخصص داخلی - غدد

بدن انسان، میزبان موجودات ریزبینی مهربان

بدن انسان میزبان

موجودات ریزبینی مهربان

 

بدن انسان از 35 الی 40 تریلیون یاخته تشکیل شده است. این یاخته­ ها مهمان ­های پُرشمار دیگری دارند که روی پوست، ابتدای راه تنفسی ( بینی، سینوس ­ها، گلو و حنجره، و حتی در ابتدای لوله تنفس)، راه غذائی (در سرتاسر لوله گوارش از دهان تا مخرج)، و در مجرای تناسلی زندگی می­ کنند. تعداد آن ها خیلی خیلی بیشتر از تعداد یاخته ­های خود بدن انسان است.

این میهمان­ ها را در کل، میکروبیوتا (microbiota) می­ نامند و شامل همه نوع موجودات میکروسکوپی هست: باکتری ­ها، قارچ ­ها، و ویروس ­ها و موجودات ریزبینی دیگر.

به عنوان مثال در حال طبیعی درلوله گوارش انسان 400 الی 1000 گونه موجودات میکروسکوپی زندگی می­ کنند، و تعداد آن ها بسیار بیشتر از کل یاخته­ های بدن انسان است.

این موجودات میکروسکوپی گاه باعث بیماری می­ شوند، لیکن حضورشان در بدن ما فایده ­های بی­شماری دارد. این موجودات و یاخته ­های بدن، همکاری و همگامی سازنده­ ای باهم دارند. بدن محلی است برای رشد و نمو آن ­ها؛ آب و غذا، محیط مناسب رشدشان را فراهم می ­کند و آن موجودات ریزبینی هم در زمینه­ های گوناگون به این یا آن یاخته، به این یا آن دستگاه بدن یاری می رسانند.

نقش مهمی در هضم غذاها دارند. تعدادی از مواد مغذی لازم را فراهم می کنند. وضع ایمنی بدن را بهتر می­ کنند. دستگاه هورمون سازی را سروسامان می دهند.

در سال­ های اخیر است که دانشمندان به نقش سازنده آن­ ها پی برده­اند. گروه­ های پرشماری از پژوهشگران، سرگرم بررسی نقش ­های دیگر این میهمان ­های ریزبینی مهربان هستند.


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی